StoryEditorMateriał promocyjny

Jak skutecznie smarować siłowniki pneumatyczne?

Prawidłowa eksploatacja siłowników pneumatycznych w dużej mierze zależy od właściwego smarowania. Odpowiedni poziom smaru ogranicza tarcie pomiędzy ruchomymi komponentami, zmniejsza tempo zużycia i przedłuża trwałość urządzenia. W niniejszym poradniku omówimy, kiedy należy smarować siłownik, jak rozpoznać taką potrzebę, na co uważać, oraz jakie techniki i środki smarne stosować, aby utrzymać optymalną sprawność systemu pneumatycznego.

Czy każdy siłownik pneumatyczny wymaga smarowania?

Aby ustalić, czy dany siłownik pneumatyczny potrzebuje dodatkowego smaru, warto zapoznać się z dokumentacją producenta. Wiele modeli jest fabrycznie nasmarowanych i zaprojektowanych do pracy bez dalszych ingerencji. Mimo to, są sytuacje, w których konieczne jest dodatkowe smarowanie:

  • gdy producent tak zaleca (np. ze względu na typ zastosowanych uszczelek),
  • jeśli mechanizm porusza się z oporem lub potrzebuje większej siły do wykonania tego samego ruchu,
  • kiedy w trakcie pracy słyszalne są nietypowe dźwięki, jak skrzypienie czy zgrzytanie,
  • gdy urządzenie pracuje w środowisku o dużym zapyleniu, zawilgoceniu lub z obecnością agresywnych substancji – co może negatywnie wpłynąć na warstwę smarną wewnątrz cylindra.

Czym smarować siłowniki pneumatyczne? Rodzaje środków smarnych

Wybór właściwego środka smarnego wpływa na żywotność i efektywność działania siłownika. Środki różnią się pod kątem składu i przeznaczenia. Na rynku dostępne są:

  • oleje mineralne – powszechnie stosowane ze względu na dobre właściwości ochronne, ale niezalecane w środowiskach agresywnych chemicznie lub wysokotemperaturowych
  • oleje syntetyczne – cechują się lepszą odpornością na temperaturę i substancje chemiczne, idealne w trudnych warunkach
  • smary stałe (ptfe, mos₂) – przeznaczone do ekstremalnych temperatur i miejsc wymagających długotrwałej ochrony smarnej

Wiele smarów zawiera dodatki poprawiające parametry pracy, np. środki przeciwkorozyjne, antyutleniacze czy zwiększające przyczepność. Ich obecność szczególnie sprawdza się w środowiskach wilgotnych lub narażonych na działanie środków chemicznych.

image
FOTO: pneumat/materiały sponsora

Jak często smarować siłowniki pneumatyczne?

Częstotliwość smarowania zależy od:

  • intensywności użytkowania,
  • środowiska pracy (zapylenie, temperatura),
  • rodzaju użytego smaru.

Najlepszą praktyką jest stosowanie się do zaleceń producenta, choć w trudnych warunkach konieczne może być częstsze uzupełnianie smaru. Należy sprawdzać stan siłownika, a gdy jest to konieczne poddawać go regeneracji, o czym więcej na https://www.pneumat.com.pl/regeneracja_naprawa_silownikow_pneumatycznych

Warto również prowadzić dokumentację procesu smarowania:

  • data wykonania,
  • rodzaj smaru,
  • osoba wykonująca,
  • uwagi dotyczące stanu technicznego.

Dzięki temu łatwiej będzie analizować potencjalne przyczyny usterek i usprawnić harmonogram konserwacji.

image
FOTO: pneumat/materiały sponsora

Sposoby smarowania siłowników pneumatycznych

Ręczne nanoszenie smaru: stosowane głównie w mniejszych układach lub w sytuacjach, gdy automatyzacja jest niemożliwa. Wymaga częstego monitorowania i bywa bardziej czasochłonne.

Automatyczne smarowanie (przez jednostkę FRL, a więc układ przygotowania powietrza): zautomatyzowany proces smarowania realizowany jest przez tzw. blok przygotowania powietrza, który składa się z:

  • elementu filtracyjnego, a więc filtr sprężonego powietrza, który usuwa wilgoć i drobiny z powietrza, chroniąc wewnętrzne elementy,
  • regulatora stabilizującego ciśnienie powietrza dostarczanego do siłownika, a więc popularny reduktor ciśnienia
  • smarownicy, która dozuje cienką warstwę oleju, tworząc mgiełkę. Smarownica pneumatyczna smaruje razem z powietrzem elementy wewnętrzne siłownika.

To rozwiązanie zapewnia równomierne i ciągłe smarowanie w trakcie pracy systemu.

image
FOTO: pneumat/materiały sponsora

Na co zwrócić szczególną uwagę podczas smarowania?

Temperatura pracy:

Zbyt wysokie temperatury przyspieszają rozkład smaru, zbyt niskie mogą powodować jego zagęszczenie. Warto więc dobrać środek smarny do konkretnego zakresu temperatur, w jakich pracuje napęd pneumatyczny.

Zgodność chemiczna:

Smary muszą być kompatybilne z materiałami wykonania komponentów siłownika – np. z elastomerami, z których zrobione są uszczelki. Niewłaściwy środek może doprowadzić do ich pęcznienia, zmiękczenia lub zniszczenia, a w efekcie do wycieków i awarii.

Smarowanie siłowników pneumatycznych to nie tylko zabieg konserwacyjny, ale element zapewniający sprawność, trwałość i bezpieczeństwo całego układu. Poprawnie dobrany środek smarny, odpowiednia częstotliwość oraz metoda aplikacji to klucz do bezawaryjnej pracy systemu. Więcej o dobrych praktykach dowiesz się od producenta siłowników pneumatycznych, firmy Pneumat, na https://www.pneumat.com.pl/produkcja-silownikow

Pamiętaj:

  • zawsze stosuj się do instrukcji producenta,
  • dobieraj smar pod kątem warunków pracy,
  • monitoruj i dokumentuj smarowanie,
  • unikaj nadmiaru – zbyt dużo smaru może być równie szkodliwe jak jego brak.

materiał sponsorowany

fot. firmowe

22. kwiecień 2025 23:00