
Czy każdy siłownik pneumatyczny wymaga smarowania?
Aby ustalić, czy dany siłownik pneumatyczny potrzebuje dodatkowego smaru, warto zapoznać się z dokumentacją producenta. Wiele modeli jest fabrycznie nasmarowanych i zaprojektowanych do pracy bez dalszych ingerencji. Mimo to, są sytuacje, w których konieczne jest dodatkowe smarowanie:
- gdy producent tak zaleca (np. ze względu na typ zastosowanych uszczelek),
- jeśli mechanizm porusza się z oporem lub potrzebuje większej siły do wykonania tego samego ruchu,
- kiedy w trakcie pracy słyszalne są nietypowe dźwięki, jak skrzypienie czy zgrzytanie,
- gdy urządzenie pracuje w środowisku o dużym zapyleniu, zawilgoceniu lub z obecnością agresywnych substancji – co może negatywnie wpłynąć na warstwę smarną wewnątrz cylindra.
Czym smarować siłowniki pneumatyczne? Rodzaje środków smarnych
Wybór właściwego środka smarnego wpływa na żywotność i efektywność działania siłownika. Środki różnią się pod kątem składu i przeznaczenia. Na rynku dostępne są:
- oleje mineralne – powszechnie stosowane ze względu na dobre właściwości ochronne, ale niezalecane w środowiskach agresywnych chemicznie lub wysokotemperaturowych
- oleje syntetyczne – cechują się lepszą odpornością na temperaturę i substancje chemiczne, idealne w trudnych warunkach
- smary stałe (ptfe, mos₂) – przeznaczone do ekstremalnych temperatur i miejsc wymagających długotrwałej ochrony smarnej
Wiele smarów zawiera dodatki poprawiające parametry pracy, np. środki przeciwkorozyjne, antyutleniacze czy zwiększające przyczepność. Ich obecność szczególnie sprawdza się w środowiskach wilgotnych lub narażonych na działanie środków chemicznych.
Jak często smarować siłowniki pneumatyczne?
Częstotliwość smarowania zależy od:
- intensywności użytkowania,
- środowiska pracy (zapylenie, temperatura),
- rodzaju użytego smaru.
Najlepszą praktyką jest stosowanie się do zaleceń producenta, choć w trudnych warunkach konieczne może być częstsze uzupełnianie smaru. Należy sprawdzać stan siłownika, a gdy jest to konieczne poddawać go regeneracji, o czym więcej na https://www.pneumat.com.pl/regeneracja_naprawa_silownikow_pneumatycznych
Warto również prowadzić dokumentację procesu smarowania:
- data wykonania,
- rodzaj smaru,
- osoba wykonująca,
- uwagi dotyczące stanu technicznego.
Dzięki temu łatwiej będzie analizować potencjalne przyczyny usterek i usprawnić harmonogram konserwacji.
Sposoby smarowania siłowników pneumatycznych
Ręczne nanoszenie smaru: stosowane głównie w mniejszych układach lub w sytuacjach, gdy automatyzacja jest niemożliwa. Wymaga częstego monitorowania i bywa bardziej czasochłonne.
Automatyczne smarowanie (przez jednostkę FRL, a więc układ przygotowania powietrza): zautomatyzowany proces smarowania realizowany jest przez tzw. blok przygotowania powietrza, który składa się z:
- elementu filtracyjnego, a więc filtr sprężonego powietrza, który usuwa wilgoć i drobiny z powietrza, chroniąc wewnętrzne elementy,
- regulatora stabilizującego ciśnienie powietrza dostarczanego do siłownika, a więc popularny reduktor ciśnienia
- smarownicy, która dozuje cienką warstwę oleju, tworząc mgiełkę. Smarownica pneumatyczna smaruje razem z powietrzem elementy wewnętrzne siłownika.
To rozwiązanie zapewnia równomierne i ciągłe smarowanie w trakcie pracy systemu.
Na co zwrócić szczególną uwagę podczas smarowania?
Temperatura pracy:
Zbyt wysokie temperatury przyspieszają rozkład smaru, zbyt niskie mogą powodować jego zagęszczenie. Warto więc dobrać środek smarny do konkretnego zakresu temperatur, w jakich pracuje napęd pneumatyczny.
Zgodność chemiczna:
Smary muszą być kompatybilne z materiałami wykonania komponentów siłownika – np. z elastomerami, z których zrobione są uszczelki. Niewłaściwy środek może doprowadzić do ich pęcznienia, zmiękczenia lub zniszczenia, a w efekcie do wycieków i awarii.
Smarowanie siłowników pneumatycznych to nie tylko zabieg konserwacyjny, ale element zapewniający sprawność, trwałość i bezpieczeństwo całego układu. Poprawnie dobrany środek smarny, odpowiednia częstotliwość oraz metoda aplikacji to klucz do bezawaryjnej pracy systemu. Więcej o dobrych praktykach dowiesz się od producenta siłowników pneumatycznych, firmy Pneumat, na https://www.pneumat.com.pl/produkcja-silownikow
Pamiętaj:
- zawsze stosuj się do instrukcji producenta,
- dobieraj smar pod kątem warunków pracy,
- monitoruj i dokumentuj smarowanie,
- unikaj nadmiaru – zbyt dużo smaru może być równie szkodliwe jak jego brak.
materiał sponsorowany
fot. firmowe