Szymon Kamiński: W ciągu ostatnich 5 lat zmiany polskiego sadownictwa wytyczyły nowy kierunek. Odmiany, które znacząco zwiększają swój udział w rynku, to Gala, Golden Delicious oraz Red Jonaprince.
Szymon Jabłoński: Są to odmiany uznane przez konsumentów na całym świecie, lecz ich produkcja nie jest łatwa. W polskich warunkach klimatycznych napotykają one szereg problemów, które bezpośrednio obniżają jakość owoców.
S.K.: A to właśnie jakość jest najważniejsza. Powszechnie wiadomo, że konsumenci sięgają po owoce twarde, odpowiednio wybarwione o jednolitej skórce, bez widocznych mankamentów (ordzawienia, uszkodzenia, przebarwienia itd.)
S.J.: Badania konsumenckie pokazują również, że klienci zwracają uwagę na tzw. shelf life owoców, krótko mówiąc, wymagają oni, by zakupione owoce prezentowały dobrą kondycję jak najdłużej. Czy pojęcie "shelf life" zagości na stałe w polskich gospodarstwach sadowniczych?
Fot. S. Kamiński, odmiana Topri
Fot. S. Kamiński, odmiana Topri