Na które ciągniki dla naszej branży warto było zwrócić uwagę odwiedzając targowe stoiska?
New Holland
W tym roku marka New Holland Agriculture już po raz 13. z rzędu może poszczycić się pozycją lidera sprzedaży ciągników rolniczych w Polsce. Swój sukces opiera na szerokiej gamie, wysokowydajnych i niezawodnych produktów. Pomimo posiadania tak szerokiego portfolio, marka nieustannie inwestuje w rozwój, poszukując nowych rozwiązań, nieustannie modernizując i wprowadzając na rynek nowe modele ciągników i maszyn rolniczych. Na tegorocznych targach Agrotech także zaprezentowała szereg nowości. Jedną z nich był prototypowy traktor sadowniczy T4.120F Stage V.
Nowa odsłona ciągnika charakteryzuje się całkowicie zmodernizowaną konstrukcją kabiny oferującą płaską podłogę oraz bardzo dobrą widoczność, uzyskaną dzięki przeprojektowaniu m.in. przedniej szyby. Klasyczną deskę rozdzielczą zastąpił ekran na wzór tabletu. Maszyna otrzymała mocniejszy, szesnastozaworowy silnik o pojemności 3,6 litra generujący moc 118 KM. Jednostka napędowa spełnia najwyższe standardy emisji spalin zgodne z normą Stage V. Układ oczyszczania spalin zaprojektowano w sposób zapewniający bezobsługową pracę. Umieszczony on został całkowicie pod pokrywą silnika, dzięki czemu nie powoduje ograniczenia widoczności. Aby poprawić zwrotność oraz kąt najazdu zastosowano nowy typ przednich obciążników. Traktor otrzymał też bardziej wydajny układ hydrauliczny zasilany pompą podającą do 80 l/min. Ciągnik zaprezentowano z wyjątkowymi oponami Trelleborg PneuTrac, które łączą w sobie cechy opon rolniczych i gąsienic. W tych oponach nie ma tradycyjnej ściany bocznej, a zamiast tego zastosowano nietypowe „wcięcia”. Pozwala to na swobodne przemieszczanie się bieżnika, który pod wpływem nacisku spłaszcza się. Efektem jest uzyskanie znacznie większej powierzchni styku z podłożem, w porównaniu do tradycyjnych opon o takim samym rozmiarze. To pozytywnie wpływa na trakcję, a także podniesienie komfortu jazdy.
fot. Traktor Prokmar DF40.
Prokmar
Traktory Prokmar produkowane są w Chinach przez fabrykę Changzhou Dongfeng Agricultural Machinery, która jest jednym z większych producentów sprzętu rolniczego w tym kraju. Rocznie produkuje po kilkadziesiąt tysięcy traktorów o mocy od 20 do 240 KM. W Polsce ich sprzedażą zajmuje się firma Elrol, a w ofercie znajdują się modele o niższym zakresie mocy. Ich atutem jest prostota konstrukcji, tani serwis i łatwość obsługi. Nie ma w nich elektroniki. Napędzane są chińskimi silnikami o konstrukcji podobnej Traktor Prokmar DF40 P. Staniszewski do motorów Perkinsa, co ułatwia ich serwisowanie. Ponadto silniki spełniają normę emisji spalin Stage IIIA. Ciągniki mają napęd na 4 koła, wspomaganie układu kierowniczego, zsynchronizowaną skrzynię z rewersem i płaską podłogę. W Kielcach zaprezentowano m.in. model Prokmar DF40, który jest oferowany w wersji rolniczej i sadowniczej (zwężonej do 1300 mm). Wyposażony jest w czterocylindrowy pozbawiony turbodoładowania silnik o pojemności 2,5 l i mocy 40 KM, który generuje 135 NM maksymalnego momentu obrotowego. Waży 1888 kg. Importer – firma Elrol, posiada w swojej ofercie ciągnik sadowniczy Prokmar DF50 o mocy 50 KM i mniejszy, DF30 o mocy 30 KM z polskimi kabinami firmy Naglak.
Fot. Landini Rex 4-080S (2)
Fot. Landini REX4
Landini
W stoisku firmy AMG prezentowano 3 ciągniki sadownicze (Rex 3 F, akurat bez kabiny). Pierwszy to Mistral 2-055 z nową maską oraz nowym silnikiem o zwiększonym momencie obrotowym. Silnik spełnia nowe normy spalin na rok 2022 (Stage V). Do dyspozycji mamy najoszczędniejsze na rynku w swojej klasie silniki KOHLER, jednak gama ciągników zmniejsza się do 2 silników: 53 KM (180 NM) i 57 KM (200 NM). Skrzynia biegów pozostaje marki Landini. Model wyposażono w skrzynię biegów z 12 biegami polowo-transportowymi (od 0,8 do 31 km/h), które pozwalają na maksymalne wykorzystanie mocy i momentu obrotowego silnika. To z kolei umożliwia redukcję zużycia paliwa. W Serii Mistral mamy
fot. Deutz-Fahr 5070 DF Keyline
Fot. Deutz-Fahr 5080 DF Keyline
Deutz-Fahr
Firma SDF Polska zaprezentowała m.in. ciągniki 5070 DF Keyline i 5080 DF Keyline. Modele serii 5DF Keyline oferują mocne silniki FARMotion 35 o wysokim momencie obrotowym z turbosprężarką i intercoolerem. Elektronicznie sterowany układ wtryskowy Common Rail – osiągający ciśnienie 2000 bar – wraz z wentylatorem wiskotycznym tworzą imponujący pakiet rozwiązań technologicznych optymalizujących wydajność, aby zmaksymalizować osiągi przy minimalnym zużyciu paliwa. Nowy układ wstępnego podgrzewania zapewnia niezawodny, szybki rozruch silnika nawet w trudnych warunkach pogodowych. Podobnie jak w modelach o wyższej mocy z rodziny DEUTZ-FAHR, maksymalna prędkość obrotowa silnika wynosi zaledwie 2200 obr./min, a model 80 może pochwalić się zapasem momentu obrotowego wynoszącym 28%. Jest zgodny z normami emisji Stage V. Ponadto silnik FARMotion 35 zapewnia doskonałą zwrotność ciągników z tej serii, umożliwiając duży kąt skrętu kół. Modele te są standardowo wyposażone w funkcję pamięci prędkości obrotowej silnika. Funkcja ta umożliwia zapisywanie i przywoływanie prędkości obrotowej silnika przez proste naciśnięcie przycisku i jest bardzo przydatna podczas pracy z narzędziami napędzanymi przez WOM. Do wyboru są cztery zsynchronizowane skrzynie biegów zapewniające efektywne przenoszenie mocy, począwszy od prostej skrzyni czterobiegowej (8+8) lub pięciobiegowej (10+10) do pięciobiegowej skrzyni z trzema zakresami przełożeń, w tym z reduktorem (15+15) i (30+15). Wszystkie cztery konfiguracje to wysoce wydajne rozwiązania z całkowicie zsynchronizowaną zmianą biegów i przełożeniem zapewniającym prędkość maksymalną 40 km/godz. Ciągniki wyposażone w przełożenie super zredukowane są w stanie pracować z prędkością zaledwie 230 m/godz. przy maksymalnej prędkości obrotowej silnika na najniższym przełożeniu. Można wybrać odpowiednie wyposażenie WOM dzięki prędkościom 540 lub 540/540 ECO. WOM jest sterowany mechanicznie za pomocą suchego sprzęgła umożliwiającego płynne, progresywne załączanie i rozłączanie. Modele 5DF Keyline mogą być również wyposażone w WOM synchro, który jest rekomendowany, gdy ciągnik jest używany z przyczepami z napędzaną osią. Seria 5DF Keyline posiada zatem idealne wyposażenie do wszystkich zadań. Wszystkie modele 5DF Keyline wyposażone są w pełną blokadę mechanizmu różnicowego, niezależną pompę układu kierowniczego oraz układ hamulcowy na cztery koła z mokrymi hamulcami tarczowymi i oddzielnym zaworem rozłączania przedniej osi. Zapewnia to najwyższą skuteczność hamowania i maksymalne bezpieczeństwo. Tylko z mocnym tylnym podnośnikiem i układem hydraulicznym ciągnik może być naprawdę wydajnym i uniwersalnym urządzeniem. DEUTZ-FAHR od wielu lat jest znany z tylnych podnośników, które wyróżniają się precyzją, prostą obsługą i maksymalną wydajnością. Modele 5DF Keyline posiadają dwie różne konfiguracje tylnego podnośnika: wersja standardowa o udźwigu 3050 kg i wersja kompaktowa o udźwigu do 2700 kg. W wersji kompaktowej minimalna szerokość nowego 5DF Keyline z tyłu wynosi jedynie 1325 mm z oponami 320/85R24. Mechaniczne sterowanie podnoszeniem zapewnia precyzję podczas pracy z maszynami. Pompa hydrauliczna o wydatku 42 l/min lub 50 l/min. zasila dwa lub trzy mechanicznie sterowane obwody. Układ kierowniczy ma oddzielną pompę, która gwarantuje lekkie kierowanie, nawet przy korzystaniu z hydrauliki roboczej lub przy niskich obrotach silnika. Dla bezpiecznego transportu i przemieszczania się po drogach opcjonalnie dostępny jest również hydrauliczny hamulec przyczepy DUAL-MODE.
Fot. Massey Ferguson MF 3707 S
Massey Ferguson
Na stoisku firmy AGCO Polska można było zobaczyć sadowniczy model ciągnika marki Massey Ferguson – MF 3707 S. Ten wąski model wyposażony został w nowej generacji 4-cylindrowy silnik Stage V o pojemności 3,4 l i mocy 75 KM, co sprawia, że ciągnik przydatny jest do pracy z wymagającym więcej mocy osprzętem. Maksymalny moment obrotowy wynosi 320 NM. W standardzie znajduje się mechaniczna przekładnia nawrotna 12×12. Dzięki możliwości pracy w dwóch zakresach umożliwia ona przejazd do przodu i do tyłu z 12 prędkościami. Sześć biegów jest w przedziale od 4 do 12 km/godz. (typowy zakres pracy w polu), a prędkość maksymalna to 40 km/godz. Opcjonalnie dostępne są przekładnie SpeedShift oraz Powershuttle. Udźwig maszyny wynosi 2500 kg.
opr. H.C.