StoryEditor

Traktory z Agrotechu

29.04.2022., 12:01h

Za nami Międzynarodowe Targi Techniki Rolniczej Agrotech (Kielce, 18–20 marca 2022). Podczas 27. odsłony imprezy prezentowano najnowsze rozwiązania techniczne dla rolnictwa. Dostępne były także maszyny dla sadownictwa.

Na które ciągniki dla naszej branży warto było zwrócić uwagę odwiedzając targowe stoiska?

New Holland

W tym roku marka New Holland Agriculture już po raz 13. z rzędu może poszczycić się pozycją lidera sprzedaży ciągników rolniczych w Polsce. Swój sukces opiera na szerokiej gamie, wysokowydajnych i niezawodnych produktów. Pomimo posiadania tak szerokiego portfolio, marka nieustannie inwestuje w rozwój, poszukując nowych rozwiązań, nieustannie modernizując i wprowadzając na rynek nowe modele ciągników i maszyn rolniczych. Na tegorocznych targach Agrotech także zaprezentowała szereg nowości. Jedną z nich był prototypowy traktor sadowniczy T4.120F Stage V.

Nowa odsłona ciągnika charakteryzuje się całkowicie zmodernizowaną konstrukcją kabiny oferującą płaską podłogę oraz bardzo dobrą widoczność, uzyskaną dzięki przeprojektowaniu m.in. przedniej szyby. Klasyczną deskę rozdzielczą zastąpił ekran na wzór tabletu. Maszyna otrzymała mocniejszy, szesnastozaworowy silnik o pojemności 3,6 litra generujący moc 118 KM. Jednostka napędowa spełnia najwyższe standardy emisji spalin zgodne z normą Stage V. Układ oczyszczania spalin zaprojektowano w sposób zapewniający bezobsługową pracę. Umieszczony on został całkowicie pod pokrywą silnika, dzięki czemu nie powoduje ograniczenia widoczności. Aby poprawić zwrotność oraz kąt najazdu zastosowano nowy typ przednich obciążników. Traktor otrzymał też bardziej wydajny układ hydrauliczny zasilany pompą podającą do 80 l/min. Ciągnik zaprezentowano z wyjątkowymi oponami Trelleborg PneuTrac, które łączą w sobie cechy opon rolniczych i gąsienic. W tych oponach nie ma tradycyjnej ściany bocznej, a zamiast tego zastosowano nietypowe „wcięcia”. Pozwala to na swobodne przemieszczanie się bieżnika, który pod wpływem nacisku spłaszcza się. Efektem jest uzyskanie znacznie większej powierzchni styku z podłożem, w porównaniu do tradycyjnych opon o takim samym rozmiarze. To pozytywnie wpływa na trakcję, a także podniesienie komfortu jazdy.


fot. Traktor Prokmar DF40.

Prokmar

Traktory Prokmar produkowane są w Chinach przez fabrykę Changzhou Dongfeng Agricultural Machinery, która jest jednym z większych producentów sprzętu rolniczego w tym kraju. Rocznie produkuje po kilkadziesiąt tysięcy traktorów o mocy od 20 do 240 KM. W Polsce ich sprzedażą zajmuje się firma Elrol, a w ofercie znajdują się modele o niższym zakresie mocy. Ich atutem jest prostota konstrukcji, tani serwis i łatwość obsługi. Nie ma w nich elektroniki. Napędzane są chińskimi silnikami o konstrukcji podobnej Traktor Prokmar DF40 P. Staniszewski do motorów Perkinsa, co ułatwia ich serwisowanie. Ponadto silniki spełniają normę emisji spalin Stage IIIA. Ciągniki mają napęd na 4 koła, wspomaganie układu kierowniczego, zsynchronizowaną skrzynię z rewersem i płaską podłogę. W Kielcach zaprezentowano m.in. model Prokmar DF40, który jest oferowany w wersji rolniczej i sadowniczej (zwężonej do 1300 mm). Wyposażony jest w czterocylindrowy pozbawiony turbodoładowania silnik o pojemności 2,5 l i mocy 40 KM, który generuje 135 NM maksymalnego momentu obrotowego. Waży 1888 kg. Importer – firma Elrol, posiada w swojej ofercie ciągnik sadowniczy Prokmar DF50 o mocy 50 KM i mniejszy, DF30 o mocy 30 KM z polskimi kabinami firmy Naglak.


Fot. Landini Rex 4-080S (2)


Fot. Landini REX4

Landini

W stoisku firmy AMG prezentowano 3 ciągniki sadownicze (Rex 3 F, akurat bez kabiny). Pierwszy to Mistral 2-055 z nową maską oraz nowym silnikiem o zwiększonym momencie obrotowym. Silnik spełnia nowe normy spalin na rok 2022 (Stage V). Do dyspozycji mamy najoszczędniejsze na rynku w swojej klasie silniki KOHLER, jednak gama ciągników zmniejsza się do 2 silników: 53 KM (180 NM) i 57 KM (200 NM). Skrzynia biegów pozostaje marki Landini. Model wyposażono w skrzynię biegów z 12 biegami polowo-transportowymi (od 0,8 do 31 km/h), które pozwalają na maksymalne wykorzystanie mocy i momentu obrotowego silnika. To z kolei umożliwia redukcję zużycia paliwa. W Serii Mistral mamy także do dyspozycji 4 biegi pełzające z prędkością od 0,2 km/godz. Rewers mechaniczny ułatwia zmianę kierunku jazdy na każdym biegu bez konieczności zatrzymania ciągnika. Wspomaganie kierownicy wraz z bardzo małym promieniem zawracania 2,9 m (bez użycia hamulców) ułatwia manewrowanie w ciasnych miejscach, sadach. Tylny podnośnik o udźwigu 1200 kg wyposażony jest w mechaniczny układ sterowania z regulacją pozycyjną oraz siłową, jak również z regulacją prędkości opadania i czułości podnośnika. Landini Mistral 2 posiada załączany mechanicznie napęd 4x4 oraz włączaną elektrohydraulicznie blokadę dyferencjału na wszystkie osie. Zależnie od wykonywanej pracy, ciągnik umożliwia użycie wałka odbioru mocy o prędkości 540 lub 540eco (750 obr./min). Dodatkowym atutem ciągnika jest zmiana tych prędkości w kabinie. Prędkość 540eco pozwala na pracę przy niższych obrotach silnika. Opcjonalne będą również fabrycznie zamontowane niezależne od tyłu wyjścia na przód sterowane joystickiem. Drugim prezentowanym modelem był Landini Rex4. W modelach F, S, GT oraz V Seria REX4 dostępna jest w wersji z kabiną z płaską podłogą. W serii tej dostępne są różne wersje przekładni i różne mechanizmy osi przedniej i tylnej oraz zróżnicowane rozstawy osi i kół, a także prześwity. Kabina serii REX4 obejmuje trzy modele dopasowane do konkretnych zastosowań: model F do sadów o wąskich alejkach, model S do sadów o wąskich alejkach z drzewami o koronie pucharowej (posiada rozstaw kół modelu F i wąską kabinę modelu V) oraz model GT do sadów o szerokich alejkach (idealny do sadów z szeroko rozstawionymi rzędami i do pracy w polu). Kabina Rex4 zapewnia operatorowi lepszą widoczność, funkcjonalność i bardziej precyzyjne sterowanie, które ułatwia i przyspiesza obsługę narzędzi przednich i tylnych. Dostępna jest również w klasie ochrony 4, która w pełni chroni operatora podczas wykonywania zabiegów ochrony roślin. Ciągniki serii REX 4 wyposażono w czterocylindrowe niemieckie silniki Deutz AG Stage 3B (TCD L4) 2,9 L z DOC, a na rok 2022 Stage 5. Funkcja Engine Memo Switch zapamiętuje obroty silnika dla wygody traktorzysty. Maksymalna moc osiągana jest przy 2200 obr./min i wynosi od 75 KM do 112 KM. Wyposażone są także w nową przekładnię z rewersem mechanicznym lub elektro-hydraulicznym, oraz od 2023 r. skrzynię ROBOSHIFT, w której sterowanie odbywa się za pomocą elektroniki, oferującą 4 biegi i 3 zakresy. Do skrzyni można dodać dwie opcje: Hi-Lo i High-Medium-Low oraz bieg pełzający. Dostępne modele mają napęd na 4 koła. Nowe modele serii REX 4 oferują szeroki wybór wersji mechanicznych i elektro-hydraulicznych WOM, w zależności od przekładni, z dwoma lub czterema przełożeniami (540, 540 Eco, 1000 i 1000 Eco). REX4 posiada szereg opcji i konfiguracji hydraulicznych. Układ hydrauliczny w standardzie wyposażono w podwójną pompę o wydajności 58 l/min do zaczepu tylnego i zaworów sterowanych zdalnie oraz 28 l/min do układu kierowniczego. Opcjonalnie może być wyposażony w potrójną pompę o wydajności 58+36+28 l/ min. do obsługi odpowiednio, tylnego zaczepu i zaworów sterowanych zdalnie oraz przednich zaworów i układu kierowniczego. Dostępne opcje obejmują trzy przednie elektrohydrauliczne zawory zdalnie sterowane, przełącznik przepływu do sterowania wieloma elementami poprzez pojedynczy podzespół sterowniczy oraz rozdzielacz przepływu do regulacji przepływu do zaworów. Ciągniki Landini Rex 4 mogą być wyposażone w tylne stabilizatory hydrauliczne kontrolujące otwieranie i zamykanie cięgieł dolnych dwoma prostymi przyciskami. Funkcja ta może być użyteczna podczas podczepiania narzędzi rolniczych lub gdy wymagane jest dostosowanie zaczepu podczas prac między rzędami.


fot. Deutz-Fahr 5070 DF Keyline


Fot. Deutz-Fahr 5080 DF Keyline

Deutz-Fahr

Firma SDF Polska zaprezentowała m.in. ciągniki 5070 DF Keyline i 5080 DF Keyline. Modele serii 5DF Keyline oferują mocne silniki FARMotion 35 o wysokim momencie obrotowym z turbosprężarką i intercoolerem. Elektronicznie sterowany układ wtryskowy Common Rail – osiągający ciśnienie 2000 bar – wraz z wentylatorem wiskotycznym tworzą imponujący pakiet rozwiązań technologicznych optymalizujących wydajność, aby zmaksymalizować osiągi przy minimalnym zużyciu paliwa. Nowy układ wstępnego podgrzewania zapewnia niezawodny, szybki rozruch silnika nawet w trudnych warunkach pogodowych. Podobnie jak w modelach o wyższej mocy z rodziny DEUTZ-FAHR, maksymalna prędkość obrotowa silnika wynosi zaledwie 2200 obr./min, a model 80 może pochwalić się zapasem momentu obrotowego wynoszącym 28%. Jest zgodny z normami emisji Stage V. Ponadto silnik FARMotion 35 zapewnia doskonałą zwrotność ciągników z tej serii, umożliwiając duży kąt skrętu kół. Modele te są standardowo wyposażone w funkcję pamięci prędkości obrotowej silnika. Funkcja ta umożliwia zapisywanie i przywoływanie prędkości obrotowej silnika przez proste naciśnięcie przycisku i jest bardzo przydatna podczas pracy z narzędziami napędzanymi przez WOM. Do wyboru są cztery zsynchronizowane skrzynie biegów zapewniające efektywne przenoszenie mocy, począwszy od prostej skrzyni czterobiegowej (8+8) lub pięciobiegowej (10+10) do pięciobiegowej skrzyni z trzema zakresami przełożeń, w tym z reduktorem (15+15) i (30+15). Wszystkie cztery konfiguracje to wysoce wydajne rozwiązania z całkowicie zsynchronizowaną zmianą biegów i przełożeniem zapewniającym prędkość maksymalną 40 km/godz. Ciągniki wyposażone w przełożenie super zredukowane są w stanie pracować z prędkością zaledwie 230 m/godz. przy maksymalnej prędkości obrotowej silnika na najniższym przełożeniu. Można wybrać odpowiednie wyposażenie WOM dzięki prędkościom 540 lub 540/540 ECO. WOM jest sterowany mechanicznie za pomocą suchego sprzęgła umożliwiającego płynne, progresywne załączanie i rozłączanie. Modele 5DF Keyline mogą być również wyposażone w WOM synchro, który jest rekomendowany, gdy ciągnik jest używany z przyczepami z napędzaną osią. Seria 5DF Keyline posiada zatem idealne wyposażenie do wszystkich zadań. Wszystkie modele 5DF Keyline wyposażone są w pełną blokadę mechanizmu różnicowego, niezależną pompę układu kierowniczego oraz układ hamulcowy na cztery koła z mokrymi hamulcami tarczowymi i oddzielnym zaworem rozłączania przedniej osi. Zapewnia to najwyższą skuteczność hamowania i maksymalne bezpieczeństwo. Tylko z mocnym tylnym podnośnikiem i układem hydraulicznym ciągnik może być naprawdę wydajnym i uniwersalnym urządzeniem. DEUTZ-FAHR od wielu lat jest znany z tylnych podnośników, które wyróżniają się precyzją, prostą obsługą i maksymalną wydajnością. Modele 5DF Keyline posiadają dwie różne konfiguracje tylnego podnośnika: wersja standardowa o udźwigu 3050 kg i wersja kompaktowa o udźwigu do 2700 kg. W wersji kompaktowej minimalna szerokość nowego 5DF Keyline z tyłu wynosi jedynie 1325 mm z oponami 320/85R24. Mechaniczne sterowanie podnoszeniem zapewnia precyzję podczas pracy z maszynami. Pompa hydrauliczna o wydatku 42 l/min lub 50 l/min. zasila dwa lub trzy mechanicznie sterowane obwody. Układ kierowniczy ma oddzielną pompę, która gwarantuje lekkie kierowanie, nawet przy korzystaniu z hydrauliki roboczej lub przy niskich obrotach silnika. Dla bezpiecznego transportu i przemieszczania się po drogach opcjonalnie dostępny jest również hydrauliczny hamulec przyczepy DUAL-MODE.


Fot. Massey Ferguson MF 3707 S

Massey Ferguson

Na stoisku firmy AGCO Polska można było zobaczyć sadowniczy model ciągnika marki Massey Ferguson – MF 3707 S. Ten wąski model wyposażony został w nowej generacji 4-cylindrowy silnik Stage V o pojemności 3,4 l i mocy 75 KM, co sprawia, że ciągnik przydatny jest do pracy z wymagającym więcej mocy osprzętem. Maksymalny moment obrotowy wynosi 320 NM. W standardzie znajduje się mechaniczna przekładnia nawrotna 12×12. Dzięki możliwości pracy w dwóch zakresach umożliwia ona przejazd do przodu i do tyłu z 12 prędkościami. Sześć biegów jest w przedziale od 4 do 12 km/godz. (typowy zakres pracy w polu), a prędkość maksymalna to 40 km/godz. Opcjonalnie dostępne są przekładnie SpeedShift oraz Powershuttle. Udźwig maszyny wynosi 2500 kg.

opr. H.C. 

20. listopad 2024 21:42