Ponad 8 tysięcy Jabłek Grójeckich z Chronionym Oznaczeniem Geograficznym (ChOG) zostanie rozdanych w najbliższą niedzielę pasażerom PKP Intercity. To już kolejna odsłona tej akcji – dwa lata temu z okazji obchodów Święta Niepodległości podróżujący pociągami również zostali poczęstowani jabłkami, a sześć lat temu taki prezent pasażerowie otrzymali na walentynki. W tym roku akcja rozdawania jabłek zbiega się z Międzynarodowym Dniem Owoców i Warzyw, który przypada na 16 października.
- Niedzielną akcję przeprowadzimy wspólnie z KOWR-em. Chcemy w ten sposób promować polskie jabłka najlepszej jakości, które są zdrowe i bardzo smaczne – mówi w rozmowie z nami Maciej Maciejewski, prezes Stowarzyszenia Sady Grójeckie.
- „Pociąg do jabłek” to ciekawe i odważne hasło, które ma nakierować Polaków na świadomy wybór polskich jabłek i obudzić patriotyzm konsumencki. Chcemy zwrócić uwagę rodaków na konieczność zwiększenia udziału tych owoców w diecie – wyjaśnia Marcin Wroński, dyrektor KOWR.
Akcja jest finansowana przy wsparciu Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
„Kupuj świadomie – owoce i warzywa”
Dyrektor KOWR wyjaśnia nam także, że za kilkanaście dni rusza akcja „Kupuj świadomie – owoce i warzywa”. Ma ona przybliżyć konsumentom oznaczenia, które są na opakowaniach owoców i warzyw.
- Wyjaśnimy Polakom co znaczą i jak wyglądają oznaczenia Produkt Polski, produkt rolnictwa ekologicznego, produkt regionalny, Jakość Tradycja, ChOG, czy integrowana produkcja – mówi Wroński.
Spożycie jabłek spada
Polska jest jednym z największych producentów jabłek w Europie. Według danych GUS produkcja tych owoców w Polsce wyniesie w tym roku 3,7 miliona ton. Niestety konsumpcja nie jest wprost proporcjonalna do produkcji. Rocznie Polak zjada 12 kg jabłek, podczas gdy Niemiec – 20 kg. Niepokojący jest też spadkowy trend konsumpcji – na przestrzeni ostatnich 20 lat spożycie jabłek w Polsce spadło o połowę.
ksz, fot. Facebook/Polski Produkt