Rynek FMCG, czyli dóbr szybkozbywalnych, w Mongolii szacowany jest na ok. 1 mld USD. Główne kategorie importowanych produktów to warzywa i owoce, oleje roślinne, cukier, jaja, wieprzowina i drób, mleko w proszku, czekolada i słodycze, napoje bezalkoholowe i alkoholowe.
- To szansa dla polskich producentów. Mongołowie kojarzą nasze produkty z wysoką, europejską jakością - zaznacza Polska Agencja Inwestycji i Handlu.
PAIH wyjaśnia, że sektor FMCG w Mongolii jest dla polskich firm ciekawą alternatywą dla tradycyjnych, najbliższych rynków.
- Wysokie prawdopodobieństwo sukcesu potwierdzają kolejne polsko-mongolskie kontrakty biznesowe, o których PAIH na bieżąco informuje. W związku z pandemią w tym azjatyckim kraju wzrosło zapotrzebowanie na importowaną żywność, w tym warzywa czy owoce - czytamy w komunikacie.
Kierownik biura PAIH w Ułan Bator, Bat-Erdene Boldbaatar zaznacza, że polskie firmy z powodzeniem realizują plany eksportowe w Mongolii. Dużym zainteresowaniem cieszą się przede wszystkim produkty spożywcze.
- Warto dodać, że Polska jest od wielu lat drugim, największym eksporterem do Mongolii, biorąc pod uwagę państwa Unii Europejskiej. Przed pandemią eksport polskich produktów osiągnął rekordowy poziom prawie 65 mln USD. W związku z małą bazą produkcyjną, kraj jest uzależniony od importu. Przypomnijmy, że prawie połowa populacji kraju mieszka w Ułan Bator, czyli jest to bardzo skoncentrowany rynek. To wyjątkowy kraj azjatycki, który preferuje zachodnie produkty spożywcze, a zachodnia kultura kulinarna cieszy się dużą popularnością. To naprawdę dobry kierunek dla polskich firm - mówi kierownik biura PAIH w Ułan Bator.
Dodaje, że kilka lat temu w Mongolii rozpoczęła się zmiana profilu sektora detalicznego. Duże firmy zza granicy inwestują w nowoczesne obiekty handlowe, takie jak hipermarkety i sklepy typu convenience. W Ułan Bator działa 10 wiodących sieci super i hipermarketów, które mają ponad 100 oddziałów. Istnieje też 8 tys. małych sklepów spożywczych i ponad 130 sklepów typu convenience store. Polscy producenci, w związku z bardzo dobrym wizerunkiem swoich produktów, mogą skutecznie konkurować na tamtejszym rynku.
- Drzwi na rynek Azji Środkowo-Wschodniej szeroko otworzyło m.in. organizowane przez PAIH i polskie MSZ w Ułan Bator w 2019 roku Forum Biznesu Polska-Mongolia. W wydarzeniu wzięło udział ponad 200 przedsiębiorców i importerów. Dzięki Forum nawiązały się bardzo perspektywiczne kontakty biznesowe, a uczestnicy wyraźnie zainteresowali się polskimi produktami, szczególnie z branży spożywczo-rolnej. Dziś możemy mówić o owocnych efektach tych rozmów - podsumowuje Bat-Erdene Boldbaatar.
Biuro Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w Ułan Bator wspiera polskich przedsiębiorców w wejściu na rynek mongolski m.in. pomagając w nawiązaniu kontaktów z partnerami biznesowymi i tamtejszymi dystrybutorami. Firmy zainteresowane rozwojem biznesu poza Europą, PAIH zaprasza do przyjrzenia się wschodzącym rynkom azjatyckim i do kontaktu z Agencją. A już 28 kwietnia odbędzie się bezpłatne webinarium "Sektor FMCG w Mongolii - szanse dla polskich firm". Szczegółowe informacje dostępne są na stronie Agencji.
ksz, oprac. na podst. PAIH, fot. PAIH