Swoje stoiska miały m.in. firmy działające w sektorze opakowań, kontroli jakości i certyfikacji, dystrybutorzy rolnych produktów spożywczych i eksporterzy. Obecność ukraińskich sieci handlowych z Ukrainy, Białorusi, Czech, Litwy czy Serbii umożliwiła polskim firmom zdobycie nowych partnerów biznesowych. W wydarzeniu wzięło udział ponad 220 firm z 11 krajów.
Rozmowom kupieckim towarzyszyły również panele dyskusyjne. Dotyczyły one sytuacji rynku krajowego – nadpodaży owoców, możliwych kanałów sprzedaży oraz preferencji konsumenta. – Nadchodzący sezon będzie jednym z najtrudniejszych ze względu na bardzo dużą produkcję owoców i niskie plony warzyw – zgodzili się Michał Kołodziejczak, Mirosław Łuska i Mirosław Maliszewski. Mówili oni też o trudnych relacjach pomiędzy producentami owoców i warzyw a sieciami handlowymi. Nasi klienci chcą kupować krajowe owoce i warzywa, szczególnie jeśli zawierają one informację o marce. Tymczasem polscy dostawcy tych produktów pozostają anonimowi.
Uczestnicy panelu poświęconego rynkom zagranicznym – dr hab. Bożena Nosecka, Arkadiusz Gaik, Marek Słowiński i Charif Christian Carvajal M. – dużo uwagi poświęcili temu, jak rozwiązać problem zamykającego się dla polskich owoców i warzyw rynku wschodniego. Nasi dotychczasowi odbiorcy – Ukraina, Kazachstan, Mołdawia czy Białoruś – stają się samowystarczalni i sami zaczynają eksportować owoce i warzywa. Nowe rynki, na które teraz powinniśmy kierować swoją produkcję, to Azja, Afryka czy Bliski Wschód.
Konferencję zwieńczyło przyznanie nagrody Fresh Market Award 2018. Jednogłośnym zwycięzcą wybranym zarówno przez internautów, jak i uczestników konferencji została firma Rijk Zwaan Polska, która zaprezentowała innowacyjną formułę Knox™, przedłużającą świeżość sałaty po zbiorze.
A. Okła-Wierzbicka