Na drugim miejscu znalazła się już jakość, którą pod uwagę bierze 33 proc. internautów. Ekologiczność i obecność certyfikatu ekologicznego jest analizowana przez odpowiednio 15 proc. i 13 proc. badanych, w szczególności z najstarszej grupy wiekowej. Ta grupa również naczęściej skupia się na składnikach produktów spożywczych (43 proc.).
Gdzie zaopatrujemy się w produkty, które wypełniają nasze lodówki? Najwięcej, bo 33 proc. badanych robi zakupy spożywcze w super- i hipermarketach (33 proc.). Ponad jedna piąta internautów wybiera małe osiedlowe sklepy / convenience. Lokalne bazarki są najpopularniejsze wśród badanych w wieku 45-54 lata (28 proc.), natomiast lokalni producenci - wśród osób z największych miast, powyżej 500 tys. mieszkańców (22 proc. wskazań). Zdecydowanie więcej miejsc zakupowych wskazują kobiety oraz badani posiadający dzieci.
Jedna piąta badanych deklaruje kupowanie żywności ekologicznej / fair trade. Taka postawa dotyczy przede wszystkim kobiet (31 proc.), badanych w wieku 34-44 lata (28 proc.) oraz mieszkańców najmniejszych miast (33 proc.). Zdecydowanie częściej po żywność ekologiczną sięgają także rodzice (47 proc.). Biorąc zaś pod uwagę miejsca zakupowe, w których Polacy zaopatrują się w produkty fair trade widzimy, że najpopularniejsze są stacjonarne sklepy ekologiczne, na które wskazało 31 proc. badanych. Na drugim miejscu znalazły dedykowane działy z żywnością ekologiczną znajdujące się w super- i hipermarketach (27 proc. wskazań).
Badani kupujący żywność ekologiczną, zapytani o czynniki, które zachęcają ich do takich zakupów, powołują się przede wszystkim na poczucie bezpieczeństwa w związku z tym, co jedzą (41 proc.). Drugim co do popularności wskazaniem okazała się świadomość dbania o środowisko naturalne (34 proc.). Co ciekawe, nieco ponad jedna piąta tych osób wskazała także na cenę produktów, która to jest głównym powodem, dla którego reszta badanych zniechęca się do kupowanie produktów fair trade (49 proc. wskazań). 28 proc. nie ma także zaufania do takich marek, a 27 proc. internautów wskazało na świadomość, że produkty eko są produkowane przy większym zużyciu energii i eksploracji środowiska naturalnego.
13 proc. Polaków ankietowanych w ramach badania "Green Generation" deklaruje bycie weganinem, bądź wegetarianinem. Są to przede wszystkim kobiety (23 proc.), osoby w wieku 25-44 lata (20 proc.) oraz badani z miast 20-50 tys. mieszkańców (22 proc.). Dieta bezmięsna dotyczy też częściej rodziców (30 proc. wskazań). Wśród powodów takiego podejścia żywieniowego aż 39 proc. badanych wskazuje na smak, który bardziej im odpowiada w przypadku diety roślinnej. 32 proc. wskazało na powody ideologiczne, natomiast 29 proc. na te związane ze zdrowiem.
StoryEditor
Czym kierują się konsumenci podczas zakupów spożywczych?
Jak wynika z badania "Green Generation", przeprowadzonego przez Mobile Institute cena jest niezmiennie głównym czynnikiem, na jaki polscy konsumenci zwracają uwagę podczas zakupów spożywczych (37 proc.). W tej grupie znajdują się w większym stopniu kobiety (48 proc.), osoby w wieku 45-54 lata (50 proc.) oraz osoby z miast 100-200 tys. mieszkańców (53 proc.).