StoryEditor

Ruszyła VII edycja programu „5 porcji…”

Już po raz VII Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS) realizuje program „5 porcji warzyw, owoców lub soku”, który ma na celu edukację społeczeństwa na temat zasad zbilansowanej diety, a także kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych. Tegoroczna edycja została również rozbudowana o program skierowany do szkół, aby zwrócić szczególną uwagę na edukację dzieci w zakresie zrównoważonej diety, bogatej w warzywa i owoce, w tym soki.

Edukacja na temat zasad zbilansowanej diety, istotnej roli warzyw, owoców i soków oraz kształtowanie prawidłowych postaw żywieniowych to cele, które przyświecają działaniom podejmowanym w ramach kampanii „5 porcji warzyw, owoców lub soku” od 2008 roku. – Zgodnie z rekomendacjami Instytutu Żywności i Żywienia, a także zmianami wprowadzonymi w 2016 roku do Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, warzywa i owoce powinny być podstawą diety i należy spożywać ich minimum 400 g w ciągu dnia w podziale na 5 porcji, a jedną z nich może być szklanka soku (ok. 200 ml), także tego dostępnego w opakowaniach kartonowych. Konsumpcja warzyw, owoców i niskoprzetworzonych produktów z nich powstałych, na przykład soków, z roku na rok wzrasta. Ten fakt cieszy i świadczy o efektywności prowadzonych działań. Jednocześnie mimo wzrostów konsumpcji tych produktów, zarówno Polska jak i inne kraje europejskie nadal borykają się ze zbyt niskim spożyciem warzyw lub owoców. W Polsce średnie spożycie jest poniżej rekomendacji i wynosi około 280 gramów na osobę na dzień[1]. Niestety wiele osób pomija warzywa i owoce w swoim codziennym jadłospisie, a zgodnie z opiniami ekspertów z renomowanych ośrodków naukowych, obecność tych produktów w codziennej diecie ma niebagatelny wpływ na zdrowie, na przykład może mieć szczególne znaczenie w profilaktyce, a także leczeniu wielu chorób przewlekłych niezakaźnych np. choroby niedokrwiennej serca, udaru mózgu czy nowotworów – podkreśla Barbara Groele, Sekretarz Generalny KUPS.

 

W ramach VII edycji kampanii, powstanie także program edukacyjny skierowany do szkół, który ma na celu zwrócenie uwagi na potrzebę edukacji w zakresie zbilansowanej diety już od najmłodszych lat, jej roli i znaczenia w procesie kształtowania prawidłowych postaw żywieniowych. – W tegorocznej edycji, poza kontynuacją dotychczasowych założeń programu, chcemy także dotrzeć z głównymi przekazami kampanii do edukatorów szkolnych, nauczycieli, dyrektorów, którzy podzielą się wiedzą o roli warzyw, owoców oraz ich przetworów, w tym soków, także tych w opakowaniach kartonowych, z dziećmi. Tym samym chcemy zwrócić uwagę, jak ważne jest kształtowanie właściwych postaw już od wczesnych lat. Prawidłowe nawyki żywieniowe u dzieci zaprocentują bowiem korzyściami zdrowotnymi odczuwanymi na przestrzeni całego życia – podkreśla B. Groele.

 

Program „5 porcji warzyw, owoców lub soku” od początku istnienia prowadzony jest zgodnie ze światowymi i lokalnymi zaleceniami dotyczącymi zdrowia, formułowanymi przez renomowane instytucje – Światowa Organizacja Zdrowia, a także polski Instytut Żywności i Żywienia, zalecają spożycie minimum 400 g owoców i warzyw dziennie w podziale na 5 porcji. Jedną z porcji może być również szklanka soku. Sok, także ten pasteryzowany, dostępny w różnych opakowaniach, w tym kartonowych z dłuższym terminem przydatności do spożycia, może stanowić jedną z porcji warzyw lub owoców, gdyż charakteryzuje się podobnym poziomem składników odżywczych co owoce lub warzywa, z których został wytworzony.

 

W działania podejmowane w ramach programu od lat zaangażowani są eksperci z ośrodków badawczych, pracujący na cenionych uczelniach oraz w instytucjach związanych z żywieniem, także żywieniem dzieci. W gronie ekspertów wspierających program, znajdują się naukowcy z uczelni i niezależnych instytucji np. Instytutu Żywności i Żywienia, Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, którzy dzielą się swoją wiedzą i zapewniają rzetelność przekazów prezentowanych w ramach programu.

 

W bieżącej edycji kampanii prowadzone będą działania komunikacyjne i edukacyjne w prasie, Internecie, a także blogosferze, za które odpowiedzialna będzie agencja Michael Bridge Communication. Agencja zrealizuje również działania w ramach programu edukacyjnego skierowanego do szkół. Kampanię advertorialową w nowoczesnej formie video w wybranych mediach oraz działania w radio, poprowadzi agencja Rebel Media. Kampania finansowana jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw oraz Sponsorów – członków KUPS.

materiały prasowe KUPS

21. listopad 2024 17:08