Kongres rozpoczęło przyjęcie, na którym goście z całego świata mieli okazję degustować borówkowe piwa SALAMANDER Blueberry Berliner Weisse i ART#16 Blueberry Foreign Extra Stout Nitro. Uwarzyli je we Wrocławiu piwowarzy Browaru Stu Mostów współpracujący z plantatorami Polish Berry Cooperative.
W latach 1995-2016 światowa produkcja owoców borówki wzrosła 20-krotnie. Polska stała się ważnym jej producentem. Borówka jest dziś drugim pod względem wartości eksportu owocem w Polsce. Większość kierowana jest do krajów Unii Europejskiej (ponad 80%), znaczącym odbiorcą jest Azja, m.in. Singapur, Malezja, Hongkong, Japonia. Branży udało się stworzyć modę na polską borówkę. Rok 2018 zapowiada się jako rok ekspansji polskich producentów w Indonezji, Indiach i w Wietnamie.
– Przed nami stoją poważne wyzwania, z jakimi musimy się zmierzyć w przyszłości na rynku owoców jagodowych. Takim wyzwaniem jest wzrost światowej produkcji borówki i związana z tym konieczność intensyfikacji działań promocyjnych ukierunkowanych na wzrost spożycia tych owoców – mówiła Dominika Kozarzewska, Prezes Grupy Producentów Owoców „Polskie Jagody”, członek PBC.
Zmiany w borówkowym świecie nabrały tempa. Okresy w roku, gdy jeden kraj dominował w światowej podaży owoców borówki, powoli odchodzą w przeszłość. Teraz mówi się o globalnej eksplozji produkcji niebieskich jagód.
Najważniejszym wyzwaniem jest zrównoważony rozwój rynku. Brak pozostałości środków ochrony roślin, wysoka jakość dla konsumentów, rozwój produkcji, która nie wyprzedza rozwoju popytu oraz problem siły roboczej i plastikowych opakowań. To są wyzwania, które dotyczą całego świata.
Polska postrzegana jest jako kluczowy dostawca borówki na wymagające rynki. Naszym atutem jest jakość, produkcja na terenach czystych ekologicznie, ręczny zbiór i współdziałanie plantatorów. Wypracowywane najwyższe na świecie standardy produkcyjne, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem.
Nowy, opracowany w Polsce, standard zbioru jest promowany wśród polskich plantatorów i wzbudza zainteresowanie za granicą. W ubiegłym roku branżowa prasa na świecie opisywała ekspansję polskiej borówki w Azji i edukację konsumentów w Polsce, w tym promocję daty rozpoczęcia sezonu, 1 lipca – Dzień Polskiej Borówki, czyli World Day of Polish Blueberries.
Browar Stu Mostów jest polskim liderem w eksporcie i ilości międzynarodowych kooperacji. Współpracuje z czołówką europejskich browarów, są wśród nich m.in. Camba, Jopen, De Molen, Naparbier, Brewski, Galway Bay, Siren. Browar od lat buduje też most pomiędzy piwem i owocami. Jest dziś jednym z bardziej doświadczonych w Polsce browarów wykorzystujących owoce jako dodatek. Browarnicy mówią, jak cenne jest doświadczenie plantatorów, wiedza na temat walorów i odmian.
Piwo rzemieślnicze, podobnie jak polskie borówki, jest dziś naszą eksportową wizytówką. Obie branże łączy jakościowe podejście i produktowa innowacyjność. Borówkowe piwo nagazowane azotem jest kapitalnym tego przykładem. Na zdrowie!
tekst i zdjęcie: mat. prasowe Polish Berry Cooperative