Owoce i warzywa mogą zastąpić słodycze jako przekąski
Badania przeprowadzone przez firmę badawczą Kantar pod koniec roku 2021, wskazują na znaczący wzrost świadomości wartości prozdrowotnych jakie niesie za sobą spożycie owoców i warzyw.
W czasie pandemii odsetek Polaków, którzy owoce i warzywa postrzegają jako wzmacniające odporność organizmu, wg. badań wzrósł o prawie 50%. Wśród naszych rodaków pojawia się również deklaracja „jako przekąski mogą zastąpić słodycze”.
Pandemia na zdrowie
Zdaniem Polaków, jedną z korzyści płynących z jedzenia warzyw i owoców jest również ich smak. Co może być efektem częstszego gotowania i spożywania posiłków w domu.
Zamknięte restauracje, obudziły w nas kucharzy, którzy zaczęli eksperymentować w kuchni, nawet z warzywami i owocami, po które wcześniej nie sięgano.
Badania wśród ankietowanych wskazują też, że częściej kupujemy to co sezonowe, lokalne i zwracamy uwagę na to co aktualnie zbierane jest w sadzie, na polu czy z tunelu, kierując się świeżością produktów.
Wsparcie dla rynku przetworów, mrożonek i soków NFC
Rzadsze zakupy spowodowane, unikaniem skupisk ludzi w sklepach czy na ryneczku, wpłynęły pozytywnie na rozwój rynku mrożonek, soków NFC oraz przetworów.
Wspominana przez ankietowanych w badaniach trudność w przygotowywaniu samodzielnie posiłków także spada na kolejny plan, aktualnie już nie stanowi kluczowej bariery, zaraz obok czasochłonności.
Ile warzyw i owoców jemy, a ile powinniśmy ?
Tylko co czwarta osoba z wyższym wykształceniem wie, jaka jest prawidłowa dawka warzyw i owoców w ciągu dnia. Problem pojawia się tutaj z braku wiedzy na temat prawidłowego odżywiania. Tak jak rosną deklaracje konsumpcji przetworów, tak spożycie świeżych produktów nie wykazało wzrostu. Głównym powodem jest błędne myślenie Polaków, ze ilość jaką spożywają jest wystarczająca.
- Brak wiedzy, o tym, że warzywa i owoce powinny stanowić połowę tego co jemy, jest cały czas główną barierą konsumpcji. Połowa Polaków uważa, że spożywa warzywa i owoce w wystarczającej ilości, a tylko co piąty (19%) je ich tyle ile wskazują rekomendacje specjalistów – dietetyków i lekarzy. Badania zrealizowane po sezonie 2021 potwierdzają, to wokół czego powinniśmy koncentrować zasoby promocyjne. Czas ku temu jest dobry, pandemia podnosi zainteresowanie samą konsumpcją owoców i warzyw, bardzo podniosła też świadomość ich prozdrowotnego znaczenia na talerzu – podsumowuje Witold Boguta, Prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.
Patrycja Bernat
fot: pixabay