Branża sadownicza boryka się z problemem nadpodaży jabłek, na który pojawia się odpowiedź. Mają nią być odmiany klubowe, które ze względu na ograniczoną dostępność i przeróżne formy aktywnego marketingu wchodzą na rynek jako produkty premium. Zdecydowanym plusem takiego działania jest dużo większa odporność jabłek klubowych na wahania cenowe i zmiany rynkowe.
Wśród jabłek klubowych znajdziemy jabłko CAMEO®, które w połowie grudnia weszło na polski rynek w sieci sklepów Kaufland.
– Jest to ciekawa oferta nie tylko dla sadowników, dystrybutorów i sieci sprzedaży detalicznej, ale przede wszystkim dla konsumentów, którzy na degustacjach i konkursach na całym świecie zawsze wysoko oceniają CAMEO® za ich chrupkość, soczystość i słodycz – mówi Kryspin Woszczyk, lider przedsięwzięcia, członek zarządu Playinbio Sp. z o.o., dystrybutora CAMEO® w Polsce – Nas przekonały walory handlowe tego jabłka. Przede wszystkim ich jędrność i odporność na obicia, co znacząco wydłuża ich przydatność do spożycia, podnosi jakość handlową i ułatwia dystrybucję.
Na Polski rynek
Organizacja takiego przedsięwzięcia nie jest łatwa, jak tłumaczy Woszczyk.
– Aby uzyskać licencję na najlepsze odmiany klubowe, należy zagwarantować silne partnerstwo oparte na zaufaniu, wybrać do niego tylko najlepsze gospodarstwa i sadowników, którzy po prostu potrafią robić dobre jabłka, należy ujednolicić technologię uprawy i uszczelnić system zarządzania jakością, żeby dysponować naprawdę jednolitym towarem. Do tego niezbędny jest aktywny marketing, który powinien wychodzić poza tradycyjną promocję dla tej kategorii produktów.
Firma zaryzykowała, nie wiedząc, jak jabłko będzie się zachowywać w polskich warunkach atmosferyczny a także jak podejdzie do niego konsument.
– Traktowaliśmy to jak duży eksperyment. Jak dotąd jesteśmy na dobrej drodze do sukcesu – mówi Woszczyk.
Pierwsze zbiory
Pierwsze drzewka nasadzono wiosną 2020 roku, a w tym roku odbyły się pierwsze polskie zbiory CAMEO®. Już teraz zainteresowani są nimi kupcy m.in. z Bliskiego Wschodu i Indii, dlatego planuje się kolejne nasadzenia.
Jabłko CAMEO® można nabyć w sklepach Kaufland. Rozpoznać je można po tekturowych, biodegradowalnych tackach mieszczących 4 sztuki jabłek. W związku z tym, że są to produkty premium, firma planuje inne sposoby pakowania i ekspozycji, a także kampanie marketingowe m.in. w mediach społecznościowych z wykorzystaniem tagu #jablkacameo. Producent zapowiada, że na odwrocie stickerów pojawią się niebawem hasła, podobne do tych, które znajdują się pod kapslami soków Tymbark.
oprac. al
źródło i fot. Playinbio Sp. z o.o.