Porównanie danych NielsenIQ dotyczących sprzedaży produktów bio na tle całego rynku spożywczego wygląda niezwykle ciekawie. Jeszcze w 2020 r. sprzedaż wyrobów bio w ujęciu wartościowym podskoczyła aż o 23 proc., podczas gdy wszystkie kategorie żywnościowe urosły "zaledwie" o 6 proc.
Jednak rok 2021 przyniósł natychmiastową zmianę tej tendencji. Jak się okazało, w pierwszych trzech kwartałach ub.r. sprzedaż produktów bio w ujęciu rok do roku... malała.
Z danych NielsenIQ wynika, że w pierwszym kwartale ub.r. spadek wyniósł 7 proc., a w drugim kwartale sprzedaż zanurkowała aż o 9 proc. rdr. W trzecim kwartale było już znacznie lepiej, niemal na poziomie z analogicznego okresu roku 2020 (spadek tylko o 1 proc.). Z kolei w ostatnim kwartale ub.r. sprzedaż produktów bio wreszcie wzrosła rok do roku - o 4 proc.
W pierwszych trzech miesiącach 2022 r. sprzedaż produktów bio urosła o 7,8 proc. rok do roku, a więc bardziej niż cały rynek spożywczy, w przypadku którego sprzedaż podskoczyła o 7,3 proc. To symboliczny powrót do dawnego trendu. Czy jednak taka tendencja utrzyma się dłużej w czasach szybko drożejącej żywności? Rosnące ceny mogą skłonić część konsumentów do rezygnacji z wyrobów bio i wkładania tańszych produktów do koszyka.
Dane NielsenIQ pokazują, że zachowanie zasobnego konsumenta mocno różni się od zwyczajów klienta z nieco mniejszym portfelem.
fot. envatoelements