Relacje

„Czas na jabłka z Europy!”

W ramach kampanii „Czas na jabłka z Europy”, realizowanej w Algierii i Egipcie, 31 lipca odbyło się w Warszawie seminarium z udziałem egipskich dystrybutorów i specjalistów zajmujących się handlem owocami i warzywami, którzy przebywali w Polsce w ramach wizyty studyjnej.

fot. H. Czerwiński

Podczas spotkania, które obyło się w siedzibie Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, polscy specjaliści przekazywali naszym gościom z Egiptu podstawowe informacje dotyczące polskich jabłek. O wielkości produkcji, cenach tych owoców i handlu nimi mówił dr Paweł Kraciński z IERiGŻ. Zagadnienia związane z pomocą w handlu owocami na rynkach zagranicznych prezentowała Monika Tyska z KOWR. O tym, że polskie owoce są bezpieczne, przekonywała Sylwia Jurkiewicz z PIORIN, a kolei Mirosław Maliszewski z ZSRP mówił o akcjach promujących spożycie owoców, w tym o programie „Czas na jabłka z Europy!”. Ta dwuletnia kampania informacyjno-promocyjna prowadzona jest przez ZSRP na rynkach Algierii i Egiptu. Kampania ma na celu promowanie wszystkich jabłek z produkowanych w Europie, w tym także w naszym kraju, a jej celem jest zwrócenie uwagi afrykańskich odbiorców na wyjątkowe walory jakościowe, smakowe i zdrowotne owoców tu wyprodukowanych. Do takich owoców zaliczają się np. Jabłka Grójeckie, ostały wpisane do unijnego rejestru jako Chronione Oznaczenie Geograficzne (ChOG/PGI). Pod marką jabłka Grójeckie może być sprzedawanych 27 odmian jabłek i ich sportów kategorii Premium (klasa extra i I). Najważniejszymi są: Gala, Gloster, Jonagold, Golden Delicious, Red Jonaprince i Ligol. Jak przekonywała Emilia Jędrzejczyk ze stowarzyszenia Sady Grójeckie, swoją wyjątkową jakość Jabłka Grójeckie zawdzięczają unikalnym warunkom glebowym i klimatycznym Grójecczyzny. Co ważne, o niepowtarzalnym smaku tych jabłek decyduje ich charakterystyczna kwasowość (wyższa średnio o 5% niż u jabłek tej samej odmiany pochodzących z innych regionów), a ich dodatkowym atutem jest bardzo wyraźny rumieniec (również o 5% wyższy).

Dialog z Afryką

Podczas spotkania Filip Suś z Afrykańsko-Polskiej Izby Handlowej przedstawił z kolei historię polsko-afrykańskich kontaktów handlowych i informował o wymaganiach tamtejszych odbiorców, którzy w przypadku jabłek nadal zainteresowani są owocami czerwonymi i żółtymi. Ze strony egipskiej pojawiały się pytania dotyczące możliwości logistycznych dostarczania dużych jednorodnych partii owoców, a także pytania o jakość i wygląd polskich jabłek (głównie pod kątem jabłek jednokolorowych). W odpowiedzi na te pytania w sprawie ułatwień logistycznych (m.in. możliwości usprawnienia transportu) głos zabrała przedstawicielka KOWR, natomiast Magdalena Wrotek-Figlarska oraz Emilia Jędrzejczyk, reprezentujące Jabłka Grójeckie, informowały o walorach jakościowych tego certyfikowanego produktu. Pokazały stronie egipskiej szeroką gamę odmianową jabłek produkowanych w Polsce (informując o konkretnych odmianach jednokolorowych) i zapewniły o ich niezmiennej jakości.

Henryk Czerwiński

Zdjęcia do artykułu

Od lewej: Sylwia Jurkiewicz, Mirosław Maliszewski, Monika Tyska, Paweł Kraciński i Filip Suś fot. H. Czerwiński

Zobacz także

Zobacz wszystkie

POZOSTAŁE TYTUŁY WYDAWNICTWA

Hortpress Sp. z o. o. | Realizacja Azure