r e k l a m a

Partner serwisu


Rynek

Wykorzystać dobry rok

O tym, co powinni zrobić sadownicy w roku korzystnych cen mówi Zbigniew Chołyk, prezes konsorcjum i spółki LubApple.

Od 25 lat nie mieliśmy pod rząd tak niskich dochodów jak 3 ostatnie. Niektórzy sadownicy powiedzą sobie w tym roku: po co mi grupa, sam sprzedam drogo, mam odbiorców. Niestety zdecydowana większość myśli chwilą: w tym roku sobie odbiję, a w przyszłym roku jakoś to będzie. Tak po polsku: jakoś to będzie. Jakoś to nie będzie.

A jak?

W tym roku powinniśmy zareagować odwrotnie; nie siedzieć i cieszyć się, że i tak ktoś kupi, bo jabłek mam mało, są drogie, przemysł prawie 1 zł/kg, tylko pracować nad rynkami, bo w Europie też jest mniej jabłka. Liczę tu na mądrość i sadowników i zarządzających grupami, że to jest najlepszy rok na to, by się łączyć i zdobywać nowe, bardziej atrakcyjne niż mamy rynki. W sezonie niedoborów być może będą mniejsze wymagania jakościowe. W pojedynkę żadna grupa tak naprawdę nie jest w stanie zdobyć atrakcyjnego odbiorcy. Nam, LubApple udało się zdobyć odbiorcę z dobrą ceną, wszystko płaci przedpłatami, który odbiera od nas tygodniowo 20 kontenerów jednej odmiany. Żadna grupa nie zdobyłaby go w pojedynkę. Organizacje muszą zrozumieć, że atrakcyjnych odbiorców zdobywa się w roku, kiedy brakuje owoców, a nie w roku, kiedy jest nadprodukcja i ten odbiorca ma kolejkę do siebie.

Cała rozmowa we wrześniowym numerze Sadu Nowoczesnego. 
http://hortpress.com/sklep/sad-nowoczesny/

Tekst i zdjęcie: Jolanta Szaciłło

Tagi:

Zobacz także

r e k l a m a

r e k l a m a

Sad Nowoczesny 11/2017
Zakładamy sad