Rynek

Duże sklepy przejmują handel owocami i warzywami

Analizując rynek owoców w naszym kraju i myśląc o zwiększeniu spożycia rodzimych gatunków przez Polaków warto zastanowić się gdzie dokonują oni głównie zakupów. Powszechne jest przekonanie, że odbywa się to przede wszystkim w małych sklepikach, zwanych powszechnie zieleniakami, albo warzywnikami. Otóż z danych GUS wynika kilka ważnych, także dla naszego sektora informacji, których lekceważyć nie można.

fot. Pixabay

Polacy wydają coraz więcej na żywność

Jedną z tendencji jest wzrost sprzedaży żywności, co oznacza, że Polacy wydają coraz więcej na produkty do jedzenia. W ogólnej puli wydatków ich znaczenie rośnie i stanowią one ponad 25 % (zakupy żywności, w tym owoców). Niestety wskaźnik ten niewiele rośnie, tak, jak w przypadku innych dóbr. Oznacza to, że coraz więcej wydajemy na zakupy inne niż spożywcze i trend ten dość szybko rośnie. Oznacza to też, że pomimo większych wydatków, w ilościach nie kupujemy więcej żywności- płacimy więc więcej przy tej samej ilości produktów. Żywność dla konsumenta drożeje. Dotyczy to także owoców i przetworów z nich, na które przeciętny Polak wydaje coraz więcej, kupując te same ilości co wcześniej.

Polacy coraz częściej kupują owoce i warzywa w dużych sklepach

Drugą tendencją jest rosnący udział w sprzedaży żywności sklepów wielkopowierzchniowych, tj. mających ponad 1000 metrów kwadratowych powierzchni handlowej, a spadający udział małych sklepów, tj. poniżej 100 metrów kwadratowych. Trend ten utrzymuje się od kilkunastu lat i nic nie wskazuje, żeby coś się w tej sprawie zmieniło. Tak więc Polacy coraz częściej kupują żywność w dużych sklepach, a ograniczają zakupy w małych sklepikach.
Pewną ciekawostką jest powstanie w minionym roku około 400 nowych sklepów owocowo- warzywnych. Może to oznaczać zwiększoną dochodowość tego typu biznesu lub zmianę przyzwyczajeń niektórych konsumentów. Jednak skala tego jest bardzo niewielka wobec ogólnej liczby wszystkich sklepów, których jest około 340 tysięcy. Nie możemy więc absolutnie mówić o stałym trendzie.

Co z bazarami i targowiskami?

Także bardzo niepokojące jest systematyczne zmniejszanie roli targowisk i bazarów, w tym tych, na których handluje się owocami i warzywami. Liczba miejsc, gdzie można kupić bezpośrednio od rolnika ciągle maleje, co jest bardzo niepokojące. Tylko w niektórych województwach obserwujemy próby zahamowania tego zjawiska, np. na Mazowszu Sejmik Wojewódzki wspiera powstawanie nowych hurtowych i detalicznych targowisk.
Ze wszystkich tych informacji wynika jeden główny wniosek- sklepy wielkopowierzchniowe systematycznie przejmują handel żywnością, w tym owocami i warzywami. I o ile kiedyś miejscem tego typu zakupów były głównie bazary i małe warzywniaki, o tyle dziś większość handlu produktami ogrodnictwa odbywa się w dużych marketach.
Nie możemy tego nie uwzględniać dokonując nowych inwestycji w gospodarstwach, w tym nasadzeń drzew i krzewów, bowiem tego typu handel wymaga specjalnego produktu- trwałego, powtarzalnego, uniwersalnego, oferowanego w dużych jednolitych partiach. Inne produkty, jak np. stare odmiany będą miały coraz mniejsze rynkowe znaczenie, a ich pozycja będzie niszowa.
 
Mirosław Maliszewski, Prezes Związku Sadowników Rzeczpospolitej Polskiej

Źródło: www.polskiesadownictwo.pl

Zobacz także

Zobacz wszystkie

POZOSTAŁE TYTUŁY WYDAWNICTWA

Hortpress Sp. z o. o. | Realizacja Azure

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody