Aktualności

Poszukiwana odmiana: jabłka

Mieszkańcy południowo-wschodnich kresów dawnej Rzeczypospolitej przez całe dziesięciolecia nękani byli tatarskimi napadami, a wojsk do obrony z reguły brakowało. W tych okolicznościach nietrudno zrozumieć, że starali się przewidywać zagrożenie. Wiadomo było wprawdzie, że „do pierwszej trawy będzie spokój”, chciano jednak wiedzieć, czy i jak długo potrwa on potem. Bardzo długa, choć z pewnością mimowolna praktyka pozwoliła zainteresowanym trafnie przewidywać rzeczone napady na podstawie obserwacji obfitości i kierunku wiosennych przylotów ptaków z południa i wschodu. Wiedzieli nawet, jakim szlakiem „orda” nadciągnie... Choć moją praktykę w obserwacji i opisywaniu kolejnych sezonów handlowych na owocowym rynku trudno nazwać mimowolną, to jednak spełniła ona podobną rolę, pozwalając wychwycić zjawiska towarzyszące kolejnym fazom owocowego sezonu.

Na tej właśnie zasadzie wiem, że pod koniec sezonu zwykle mamy do czynienia z podwyżką cen, a równocześnie następuje ich znaczne wyrówna- nie pomiędzy odmianami. Zwykle ma to miejsce w kwietniu lub maju. Ten sezon nie powiela schematu o tyle, że podwyżka jest raczej problematyczna i często mieści się nawet w granicach błędu. Spełnia natomiast drugi ze wspomnianych warunków, czyli wzajemne zrównanie się cen. Staje się ono faktem dużo wcześniej niż zwykle. Jest to o tyle naturalne, że w tym sezonie wszystko dzieje się wcześniej niż zwy- kle, a i jabłek zebraliśmy niewiele, bo mniej niż 3 mln ton, czyli akurat tyle, żeby bez kłopotu je sprzedać. Bez kłopotu i po przyzwoitych cenach. Ale dobrze już było. Jeśli chcemy dalej dobrze zarabiać, to już raczej na czym innym.

Aktywny rynek krajowy

Już w poprzednich miesiącach eksport nie grzeszył nadmierną aktywnością i poziomem. Teraz znajduje to w dalszym ciągu potwierdzenie, przy czym ważne jest to, że taki stan rzeczy miał miejsce jeszcze przed początkiem epidemii koronawirusa w naszym kraju. Ta nie dotyczy nas tylko tak jak wszystkich innych członków społeczeństwa, lecz także zawodowo. Rynek krajowy od początku sezonu był tym sektorem, gdzie jabłek sprzedawano najwięcej. Równocześnie jednak z początkiem epidemii zamówienia sieci na jabłka wzrosły i to dwu-, a na- wet i trzykrotnie. Jak się wydaje, jest to rykoszet od ogólnego, a panicznego szturmu na stoiska z żywnością. Można zatem powątpiewać w trwałość tej tendencji, a to tym bardziej, że jabłek nie mamy w nadmiarze.


Cały artykuł przeczytasz w kwietniowym wydaniu miesięcznika "Sad nowoczesny". Sprawdź nasza ofertę!

Zobacz także

Zobacz wszystkie

POZOSTAŁE TYTUŁY WYDAWNICTWA

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. | Realizacja Azure

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody